Kultur og kunst er viktig også for de små

Vi skal denne gangen se på hva kultur og kunst betyr for barna våre, og det er nok langt mer viktig enn det man kanskje skulle tro – at barna allerede fra ung alder får befatning med kultur og kunst så tidlig som mulig. Det at mye av læreplanverket og kompetansemålene i skolen er bygget på deltakelse og skapertrang, gjør det enda mer viktig at nettopp kultur og kunst allerede fra barnehagealder bør være en del av barnas hverdag og oppvekst. Når man tenker på barn og deres nysgjerrighet og livslyst, så finnes det knapt noe bedre tidspunkt i livet for å kunne jobbe med nettopp kjernen i det vi snakker o – nemlig kreativitet. Det å bruke sine kreative evner og kanskje også bli utfordret på det ukjente eller nye, ja det er jo mye av det kultur og kunst dreier seg om.

Felleskapet er viktig

Det at vi mennesker er sosiale vesener hersker det ingen tvil om, og når vi ser på undervisningsopplegget i norske barnehager – er det nettopp fellesskapet og det sosiale man vektlegger i stor grad. Det å få opplevelser knyttet til kultur og kunst allerede i barnehagen, er tenkt å gi et godt grunnlag for skapende arbeid, tilhørighet og deltakelse på kort- og lang sikt. Både når vi snakker om kultur og kunst, er kreativitet et viktig stikkord – og det går som en rød tråd gjennom alle aktiviteter.

Selv om barn kanskje er det mest kreative vi kan finne, så trenger de også de å bli utfordret og ikke minst trent på dette området. Det at de skal få oppleve kultur og kunst i ung alder, skal skje i et fellesskap med andre barn i barnehagen – og så klart med voksne ansatte som er skolert til oppgaven.

Progresjon, fordypning og utforsking

Det er disse tre fokuser som står sentralt i arbeidet med barna i møte med kultur og kunst, og progresjon, fordypning og utforsking skal skje gjennom erfaringer med kultur og kunst i forskjellige former og uttrykk. Det vektlegges og legges av den grunn til rette for, at barna selv skal være aktive og skape sine egne kulturelle og kunstneriske uttrykk.

Hva betyr dette konkret?

Hva betyr dette konkret?

Frem til nå har jeg hentet en del opplysninger fra Utdanningsdirektoratet, og planverk kan jo lett bli litt generelle og vanskelig å tolke for de som ikke daglig jobber med denne type arbeidsoppgaver. Hver enkelt barnehage må splitte målene ned til sin egen virksomhet, og lage lokale planer for hvordan arbeidet skal gjennomføres i det daglige med barna i sin egen barnehage. For å konkretisere det hele en del, så snakker vi om uttrykksformer som arkitektur & design, film, litteratur, språk, drama, dans, musikk, kunsthåndverk og billedkunst.

Tilrettelegger og bidragsyter

Utdanningsdirektoratet har listet opp en rekke punkter, som hver enkelt barnehage skal tilstrebe å etterkomme/tilby barna i arbeidet vi nå snakker om. Jeg kommer ikke til å skrive opp alle disse punktene, da de til en viss grad kanskje blir for omfattende og detaljerte – for oss som ikke daglig jobber med innholdet som punktene tar for seg.

Comments are closed.