Bo og forhold for en kunstner

Hvordan er det å leve som en kunstner? Jeg vet jo ikke egentlig siden jeg ikke er kunstner selv jeg som skriver dette, men jeg tror jo etter mine beste opplysninger og meninger at det kan da umulig være veldig forskjellig fra et helt vanlig liv. Selvfølgelig kan det bli litt annerledes i noen tilfeller dersom du er selvstendig og ikke jobber som ansatt. Men det er jo for de fleste dette gjelder egentlig da. Men så kommer det an på om du har ditt studio eller din arbeidsplass hjemme og du bor midt opp i alle dine arbeider og eller om du har et studio et annet sted og må reise på jobb. Her er det nok en del forskjeller for boforhold i hvert fall i disse to forholdene.

Boforhold

Dersom du er kunstner på heltid, du har ditt studio hjemme og du er for eksempel maler eller billedkunstner. Da kan det fort bli trangt i boforholdene etter hvert som antall prosjekter øker. Og det gjør det fort etter hvert som dine arbeider og ideer kommer ned på lerreter. Alt kommer jo da igjen an på hvor stor leilighet eller hus eller boplassen er før det fylles opp. Men er du kunstner som jobber med mindre prosjekter og mindre gjenstander, da trenger du selvfølgelig mindre plass.

Men hvordan er det eventuelt for et par og leve slik dersom den ene er kunstner og krever plass til å arbeide hjemme, mens den andre har et annet yrke og jobber utenfor hjemmet?

Det er vel veldig mye snakk om tilpasning fra begge parter, men det er også en stor utfordring da det sikkert i perioder vil være mer gjenstander og ting til stede. Like foran en utstilling for eksempel.

Norges best betalte kunstner

TV2 gjorde en artikkel på nettopp slike forhold for noen år siden med Vebjørn Sand. Året før denne artikkelen ble skrevet hadde han solgt kunst for rundt fem millioner kroner i Norge og selv med de summene tok han seg ikke råd til å ha eget bosted når han var i New York hvor han for det meste oppholdt seg på den tiden.

Hans hjem var i New York og han deler faktisk bosted med sin tvillingbror og hans familie. Så studioet og galleriet kan umulig være så lite siden de kan bo to familie enheter der. Og det er galleriet deres også på dagtid. Han sa selv at han følte noen ganger at stuen hans var ute på gaten.

Slike valg tar altså Norges best betalte kunstner. Da kan det ikke være like enkelt å være kunstner i perioder, slik at han velger å «spinke og spare» selv om han har økonomiske midler for en periode etter godt salg en periode. Men det skal vel sies at Vebjørn har bodd separat fra sitt studio og galleri i lang tid før han flyttet inn for å bo der. Kanskje det har skjedd ting eller at alle økonomisk midler må inn i et prosjekt de hadde på gang på den tiden? Hva vet jeg?

Comments are closed.